Nijssen Recycling B.V. Nieuw-Vennep T: 023-5341600

Klanten beoordelen ons met een

Een Nieuwe Betekenis voor een Oude Route: De Reuzenbol als Symbool voor Circulaire Transitie

De reuzenbol de Betovering die we hebben geadopteerd en bij de oplevering van de nieuwbouw op 8 juli 2023 is onthuld door onze Commissaris van de Koning Arthur van Dijk, is niet zomaar een kunstwerk. Het is een symbool van de betovering die de tulpenbollen door de geschiedenis heen op de mens hebben gehad. Deze bol toont de concurrentiestrijd van meerdere vogels, die tulpen vangen uit de lucht.

opening-Circular-Hub-Amsterdam
Foto links (v.l.n.r.): Gerard CJ Nijssen, Dick Nijssen, Arthur van Dijk, Gerard AM Nijssen

De Betovering van de Tulpenbol is geïnspireerd op de tulpenvelden die jaarlijks in volle bloei staan in de Bollenstreek, maar ook op de rijke geschiedenis van de regio. De kleuren van de bol – blauw en geel – symboliseren voor ons ook de kleuren van het wapen van de Haarlemmermeer, waar onze locatie zich bevindt.

reuzenbol-de-betovering-halfweg
Reuzenbol ‘de Betovering’

Onze locatie in Halfweg is verbonden met de geschiedenis van de bloembollenexport, die plaatsvond via de oudste logistieke infrastructuur van Nederland. De Haarlemmertrekvaart  is de oudste trekvaart van Nederland en werd in 1631 aangelegd tussen Amsterdam en Haarlem. Het jaagpad (nu Haarlemmerweg en Haarlemmerstraatweg) langs deze trekvaart werd gebruikt door trekschuiten die reizigers vervoerden. Halfweg diende als hub tussen twee trekvaarten en was een belangrijke overstapplaats voor reizigers.

Naast de Haarlemmervaart speelde Halfweg twee eeuwen later ook een belangrijke rol in de ontwikkeling van het treinverkeer in Nederland. In 1839 werd de oudste spoorlijn van Nederland geopend, die Amsterdam met Haarlem verbond. Een halte werd geopend in Halfweg, waardoor het dorp een belangrijke schakel werd in het transportnetwerk van Nederland. De halte maakte het mogelijk voor passagiers om snel en efficiënt van en naar Halfweg te reizen, waardoor het dorp zich ontwikkelde tot een belangrijke hub tussen mens en transport.

Het gebied ten westen van Haarlem was het centrum van de bloembollenteelt sinds de zeventiende eeuw. In de negentiende eeuw verhuisden tuinders uit de omgeving van Haarlem zuidelijk naar de Bollenstreek vanwege de groeiende vraag naar bloembollen en de beperkte ruimte.

De reuzenbol is geplaatst langs de vernieuwde snelfietsverbinding F200. Door deze verbinding wordt niet alleen het belang van duurzaam vervoer benadrukt, maar ook de mogelijkheid om verschillende vormen van transport te combineren voor een efficiënter gebruik van grondstoffen en energie. De reuzenbol verbindt symbolisch de geschiedenis van de bloembollenexport met onze circulaire ambities.

Onze locatie, Circular Hub Amsterdam, staat voor duurzaamheid en circulariteit. De bedrijfspanden zijn CO₂ neutraal en zonnepaneel-voorbereid. Bijna 200 jaar na de inpoldering van Haarlemmermeer is het onze ambitie om onze gemeente nog meer circulair te maken.

Onder de polderbaan komen lucht, weg en water transport samen

Noord-Holland als oorsprong van de Bollenteelt

Van Haarlem naar de Bollenstreek
Sinds de zeventiende eeuw was het gebied ten westen van Haarlem het centrum van de bloembollenteelt. Bloembollen waren toen nog een luxe product, dat op kleine schaal geteeld werd. In de negentiende eeuw kwamen bloembollen ook binnen het bereik van minder rijke groepen en steeg de vraag naar bloembollen. Vooral toen in de tweede helft de export naar het buitenland op gang was gekomen, waren de tuinbouwgronden bij Haarlem daarvoor niet meer toereikend. Tuinders uit de omgeving van Haarlem verhuisden toen hun kwekerijen naar het zuiden, waar nog ruimte genoeg was. Eerst naar Heemstede en Bennebroek, later naar Hillegom, Lisse, Sassenheim, Voorhout, Warmond, Noordwijkerhout en Noordwijk. Ook boeren in dat gebied stapten over op bloembollenteelt.’

Koplopers in het openbaar vervoer: Halfweg & Schiphol

Geavanceerd transportsysteem
Op het eerste gezicht lijken het dorpje Halfweg en Europa’s derde luchthaven niets gemeen te hebben. Maar er is wel degelijk een overeenkomst. Beide spelen een rol in de eeuwenlange geschiedenis van Amsterdam als knooppunt in het openbaar vervoer. De Nederlandse hoofdstad was begin vorige eeuw een van de eerste steden wereldwijd die een burgerluchthaven kreeg. In mei dit jaar was het precies honderd jaar geleden dat vanaf Schiphol de eerste lijnvlucht naar Londen vertrok. Iedereen weet hoe spectaculair het vliegverkeer sindsdien is gegroeid.’